Змова та лобізм: як медіагрупи формували олігополію ТВ-ринку

Вимоги та жадібна цінова політика медіагруп як передумова конфлікту з Мережею Ланет

Змова та лобізм: як медіагрупи формували олігополію ТВ-ринку

Нещодавно у відкритих джерелах з’явилася інформація про листи щодо розірвання укладених договорів від чотирьох найбільших медіагруп (StarLightMedia, Медіа Група Україна, 1+1 media, Inter Media Group) до Мережі Ланет. На жаль, спроби налагодити діалог та перевести переговорний процес у конструктивне русло не дали результатів. Попри те, що Мережа Ланет прагне зберегти сформовану на 2021 рік контентну пропозицію для абонентів і навіть готова для цього переглянути цінову політику щодо виплат за ретрансляцію, дійти згоди у переговорах з медіагрупами не вдалось. Тому, згідно з отриманими офіційними листами про розірвання співпраці, Мережа Ланет змушена буде припинити трансляцію наступних телеканалів:

  • ICTV, Новий канал, СТБ, М1, М2, ОЦЕ (StarLightMedia) – 1 травня 2021 року;
  • Україна, НЛО TV, Індиго TV (Медіа Група Україна) – 5 травня 2021 року;
  • 1+1, 2+2, ТЕТ, ПлюсПлюс, Бігуді, Уніан (1+1 media) – 19 травня 2021 року;
  • Квартал TV, Bolt, StarFamily, StarCinema, FilmUA Drama, КусКус, 36,6 (канали, що дистриб’ютуються 1+1 media) – 19 травня 2021 року;
  • Інтер, К1, К2, НТН, Мега, Enter-фільм, Піксель, Zoom (Inter Media Group) – 21 травня 2021 року.

Враховуючи це і дотримуючись політики відкритої комунікації з абонентами та широким загалом, ми вважаємо за потрібне вести детальне висвітлення процесів, що відбуваються на телевізійному ринку. А особливо – ситуації щодо тиску олігархічних медіагруп, що вступили у змову та рухають телеком-ринок до монополізації, знищуючи дрібних ТВ-гравців та усуваючи незручних.

Як медіагрупи росли та збільшували свої рейтинги

У 2006 році Нацрада з питань телебачення і радіомовлення затвердила термін «універсальної програмної послуги» (УПП), а також перелік програм, які згідно з нововведенням є обов'язковими для трансляції у мережах провайдерів. У появі УПП були зацікавлені великі ефірні мовники, які прагнули гарантованого та безкоштовного потрапляння в кабельні мережі. У 2012 році Нацрада затвердила розширення УПП і внесла у перелік обов'язкових каналів ще низку цифрових телеканалів, серед яких і канали медіагруп. Це дозволило медіахолдингам міцно закріпити свої позиції на ринку телебачення та сформувати у глядачів думку про «обов'язковість» їхнього контенту.

А вже у 2016 році Нацрада реформувала УПП таким чином, щоб великі канали могли вийти зі списку обов'язкових до трансляції. Це дозволило медіагрупам перейти на виключно платну модель відносин із провайдерами та щорічно змінювати правила ретрансляції.

Як зростала ціна на ретрансляцію медіагруп

У 2017 році після виключення своїх каналів зі списку універсальної програмної послуги медіагрупи встановили досить помірні ціни на право ретрансляції.

Вже у 2018 році ситуація з цінами дещо змінилась. Як повідомлялось у статті «Медіаняня»: «Цього року телегрупи StarLightMedia та 1+1 media підняли ціни на свої канали удвічі – з 0,75 грн до 1,5 грн за абонента. Медіа Група Україна у цьому році підняла ціну з 0,45 грн до 0,9 грн, Інтер просить за свої 8 каналів 3 грн з абонента, як і торік. Таким чином, цього року вартість каналів телегруп виросла з 4,95 грн до 6,9 грн, а після кодування має шанси збільшитися щонайменше до 9 грн».

На 2019 рік орієнтовна мінімальна розрахункова ціна вже становила 3 гривні за абонента. Про це заявляв директор з дистрибуції та розвитку бізнесу 1+1 media Андрій Мальчевський.

Директор зі стратегії та розвитку бізнесу Медіа Групи Україна Федір Гречанінов повідомив орієнтовні ціни на ретрансляцію для провайдерів на 2020 рік: «Тарифи на універсальний пакет: перший квартал – 2,40 грн за абонента, другий, третій і четвертий – 3,60 грн за абонента».

У статті «Детектор Медіа» повідомляється про двократне зростання роялті StarLightMedia, 1+1 media та Inter Media Group у 2020 році: «У першому півріччі вартість пакету кожної з медіагруп зросте з 3 грн за абонента до 4,50 грн, а в другому півріччі – до 6 грн з абонента». А наприкінці 2020 року представники медіагруп вкотре анонсували зростання роялті на наступний сезон на 30% та запланували такий же темп щорічного росту на найближчі роки. Зокрема, Федір Гречанінов на онлайн-конференції «Telecom Ukraine 2020» розповів про очікування зростання ціни за права на ретрансляцію на рівні 30% щороку.

Отже, за чотири роки сума, яку провайдери виплачують медіагрупам за 1 абонента, зросла майже у 6 разів: з 4,95 грн у 2017 році до 28,1 грн у 2021.

Закриття як наслідок зростання роялті для провайдерів

Щорічне систематичне підвищення цін на ретрансляцію змушує все більшу кількість ТВ-операторів закривати напрям телебачення. Провайдери подають заяви у Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення на скасування своїх ліцензій на програмну послугу. Так, згідно зі звітом Нацради за 2020 рік, вони отримали 43 заяви на анулювання ліцензій, у 2019 році кількість скасованих ліцензій становила 29. Серед компаній, які відмовились від послуги телебачення: ТОВ Телерадіокомпанія «ЗОРЯ», ТОВ «Вест-ТВ», ТОВ ТРК «Меридіан», ТОВ Телекомпанія «Радіус», ТОВ «ТЕЛСТ» та інші. Також є низка операторів, які перейшли на партнерський формат ретрансляції: ТОВ «Українські новітні телекомунікації», ТОВ «Кедр», ТОВ «КОМПАНІЯ ХАТАНЕТ», ТОВ «БІЛІНК», дочірнє підприємство «ТЕЛЕГРУП-УКРАЇНА» та інші.

Окрім збільшення роялті, медіагрупи регулярно намагаються втручатися у господарську діяльність провайдерів. Один із найгучніших таких випадків, що стосувався Мережі Ланет, розгортався навколо телеканалу «Сонце» влітку 2020 року. Медіагрупи намагались змусити незалежні канали закодувати свій сигнал на супутнику. Не досягнувши мети, 1+1 media спробували тиснути на провайдерів, аби ті розірвали договори з цим телеканалом. Публічно дострокове розірвання договору медіагрупа аргументувала тим, що Мережа Ланет начебто не контролює власну абонентську базу.

На ситуацію зреагувала також Інтернет асоціація України, яка опублікувала відкрите звернення до медіагруп, провайдерів та профільних державних органів. Тоді результатом конфлікту став взаємний публічний обмін звинуваченнями і відновлення взаємовідносин зі збереженням попередніх домовленостей. Як покарання «непокірному» Ланету 1+1 media відключили свої канали на 4 дні.

Зростання ціни на телебачення для абонентів — це наслідок вимог медіагруп. Однак, навіть їх виконання не гарантує, що медіагрупи зі своєї сторони будуть дотримуватись укладених договорів. Ба більше, у будь-який момент вони можуть продиктувати нові правила під загрозою «покарання», як це відбувається зараз з Мережею Ланет. А як результат страждають не лише провайдери, а й абоненти.