Перевір скільки годин тримає твій ДБЖ
Листи «щастя» та шантаж: хронологія тиску медіагруп на Ланет
Як короткотривала акція Мережі Ланет стала приводом для чотиристороннього тиску з боку StarLightMedia, Медіа Група Україна, 1+1 media та Inter Media Group
Нещодавно ми розповіли про те, як медіагрупи створили підґрунтя для монополізації ТВ-ринку та завдяки цьому диктують умови усім провайдерам та операторам, що ретранслюють їхній контент. А також про наслідки для провайдерів систематичного підвищення роялті медіагрупам.
Як розпочався конфлікт медіагруп з Ланетом
У лютому 2021, під час перебігу акції для нових абонентів «Лютий GIG», ми отримали усну вимогу від представників медіагруп припинити цю акцію. «Лютий GIG» передбачала доступ до Інтернету та 150 онлайн-телеканалів у сервісі Ланет.TV для нових абонентів за 33 гривні до 31 травня 2021 року. Умови нашої акції не суперечили ні законам, ні вимогам в укладених з медіагрупами договорах. Подібні та часто навіть «агресивніші» акційні пропозиції та маркетингові механіки для нових абонентів регулярно зустрічаються серед інших ТВ-операторів, що працюють у різних регіонах та на різних технологіях. Зазвичай такі акції діють на нетривалий період задля знайомства потенційного абонента з сервісом, щоб дати можливість спробувати послугу. Цей підхід є загальноприйнятим маркетинговим принципом «try&buy», що використовується у всьому світі у різних галузях. Наша активність була заздалегідь запланована, широко анонсована та запущена у багатьох медійних каналах.
Вимогу припинити акцію озвучував персонально директор департаменту дистрибуції платних каналів Медіа Група Україна Олександр Ремезовський: телефонними дзвінками та повідомленнями у месенджерах. Він є фактично «правою рукою» директора зі стратегії та розвитку бізнесу Медіа Група Україна Федора Гречанінова. За незгоду виконати вимоги Ремезовський погрожував розірванням договорів з усіма чотирма медіагрупами. За його словами, акційна ціна на «Лютий GIG» у 33 гривні суперечить попереднім вимогам медіагруп щодо мінімальної ціни на телебачення, яка може встановлюватися провайдерами у 2021 році – 99 грн.
Примітно, що таку ж ціну – 99 грн – в якості мінімальної ціни озвучував на початку року публічно в інтерв’ю представник іншої медіагрупи – генеральний директор 1+1 media Ярослав Пахольчук: «Є рекомендована ціна для провайдера – 99 гривень за мінімальний пакет. Але вона рекомендована не нами, а ринком». Однак виникає питання: чому «покарання» за недотримання встановленої ринком ціни, як каже Пахольчук, надходить у вигляді узгоджених дій медіагруп? Диктуючи свої правила на формування пакетних пропозицій та встановлюючи рамки цінової політики, медіагрупи не готові брати публічну відповідальність за це та перекладають її на провайдерів.
Перший лист про розірвання співпраці – від StarLightMedia
Акція «Лютий GIG», як було заплановано, тривала 6 тижнів і завершилась 28 лютого. Після цього, як і обіцяв Олександр Ремезовський, розпочався новий раунд тиску з боку медіагруп, щоб покарати Мережу Ланет за відмову передчасно завершити акцію. Вже 1 березня до нас завітав комерційний директор StarLightMedia Микола Фаєнгольд. Він повідомив, що особисто підписав лист про розірвання договору який вже направили до нас. Він також хотів обговорити розмір примарного покарання за так звану непокору та небажання Мережі Ланет припинити завчасно акцію. Микола Фаєнгольд озвучив умову, за якої вони «забудуть» про лист щодо розірвання співпраці: підвищення ціни за права на ретрансляцію для Мережі Ланет на 30%. Також додав, що у разі нашої відмови, Мережа Ланет найближчим часом отримає листи про розірвання договорів від інших трьох медіагруп.
Мережа Ланет не погодилась з пропозицією збільшення роялті на 30%, а обговорення прийнятного діапазону цін задля збереження співпраці не дали позитивного результату. То ж наступний крок: ми надіслали офіційну відповідь та адвокатський запит у StarLightMedia, щоб отримати офіційну аргументацію розірвання договору. Згодом ми отримали відповідь від медіагрупи, у якій конструктивного пояснення так і не знайшли. StarLightMedia у листі повторно підкреслили своє право на одностороннє припинення співпраці, яке передбачено умовами укладеного договору. А також наголосили на тому, що медіагрупа та Мережа Ланет уклали договір про ретрансляцію за взаємною згодою сторін за результатами переговорів.
Другий лист про розірвання договору – від Медіа Група Україна
Через кілька днів після першого листа від StarLightMedia, без попередження чи спроб встановлення контакту, ми отримали наступний лист про розірвання співпраці. Цього разу з Медіа Групою Україна за підписом директора холдингу Євгенія Бондаренка. Згідно з листом, Мережа Ланет повинна припинити трансляцію каналів медіагрупи з 5 травня 2021 року.
За тиждень після цього до Мережі Ланет зателефонував Олександр Ремезовський з питанням «Чому ми не приходимо домовлятись?». Безумовно, характер діалогу та наявність листа про розірвання перед пропозицією «поговорити» – це теж прояв тиску для посилення переговорної позиції. Ще через тиждень відбулася зустріч, на якій нам підтвердили необхідність підвищити ціну за ретрансляцію на 30%. Також повідомили, що ніхто не хоче конфліктів та дійсного розірвання договорів, однак Мережа Ланет повинна понести незрозуміле «покарання» у вигляді +30% роялті.
Такі дії та вимоги вчергове підтверджують узгодженість позиції медіагруп щодо олігопольної діяльності на ринку по впливу на провайдерів: однаковий підхід, однакові озвучені причини навколо «неформальних вимог», однакові міри щодо розірвання, однаковий розмір покарання у вигляді +30% до роялті.
Третій лист про розірвання угод – від 1+1 media
Про черговий лист щодо розірвання співпраці ми дізналися особисто від директора департаменту дистрибуції та розвитку мережі мовлення 1+1 media Андрія Мальчевського. За його словами, він першопочатково не збирався долучатися до конфлікту та надсилати лист про розірвання договору. Але змушений був долучитися після виходу інтерв'ю Віктора Мазура. У ньому Мазур заявив про лобіювання 1+1 media власного сервісу Київстар ТБ, який є спільним проєктом медіагрупи та мобільного оператора Київстар. Чітких вимог він не озвучував. Однак повідомив, що листа про розірвання співпраці 19 травня надсилають заздалегідь, щоб був час для переговорів. Підкреслив, що вони готові до діалогу, але цього разу залишитися «безкарними», як це відбулось у ситуації влітку 2020 року, у нас не вийде.
Останній лист про розірвання угод – від Inter Media Group
Найбільш дивними були дії Inter Media Group. Вони спершу надіслали запит на звітування про розмір абонентської бази. Після цього одразу відбулася зустріч з генеральним директором компанії «Національний Контент Центр» – дистриб'ютора Inter Media Group – Денисом Васяновичем. На зустрічі він заявив про ті ж +30% до ціни за ретрансляцію, хоча не прагнув «війни» і виступає за мир. Після зустрічі, не встигли ми дати відповідь на запит у встановлений 5-ти денний термін, як отримали лист про розірвання. Він передбачає припинення дії договору 21 травня 2021 року.
Таким чином усі чотири медіагрупи, як і обіцяв напередодні представник їхньої спільної позиції Олександр Ремезовський, надіслали листи на розірвання договорів у короткий термін один за одним. Вони продемонстрували свою узгоджену позицію, що можна розцінювати як змову олігополії задля усунення незручного гравця ринку.
Вигода медіагруп та монополізація ринку платного ТБ
Окрім того, що медіагрупи контролюються олігархами, вони також володіють ТВ-операторами ринку PayTV: супутникова платформа Viasat належить 1+1 media, а ОТТ-сервіс Київстар ТБ є спільним продуктом мобільного оператора та 1+1 media, супутникова платформа Xtra TV та ОТТ-сервіс OLL.TV належать Медіа Групі Україна.
З одного боку, використовуючи тиск на провайдерів своєю узгодженою позицією медіагрупи «віджимають» все більше і більше коштів за права на ретрансляцію, що займають вже ненормально велику частку у структурі витрат провайдерів. З іншого боку, створюють умови для розвитку власних сервісів, що перешкоджає дії ринкових принципів та стримує незручних гравців.
Позиція та рішення Мережі Ланет
Отже, зважаючи на усі ці події та обставини, Мережа Ланет діятиме таким чином:
- подаємо позов до суду на StarLightMedia про скасування дострокового розірвання договору, укладеного на 2021 рік;
- готуємо аналогічні позови у суд на три інші медіагрупи: 1+1 медіа, Інтер Медіа Груп, Медіа Група Україна;
- готуємо колективний позов до Антимонопольного комітету України щодо неприпустимих дій олігополії, які руйнують ринкові стосунки у сфері платного телебачення.
Водночас Мережа Ланет закликає медіагрупи до повернення у конструктивне русло та готова до продовження співпраці на тих самих умовах, що вже були закріплені в угодах на 2021 рік.
Якщо ж нам не вдасться досягти справедливості та дійти згоди у продовженні співпраці з медіагрупами, Мережа Ланет буде змушена вимкнути з сітки мовлення канали, які належать медіагрупам, у вказані терміни:
- StarLightMedia – 1 травня;
- Медіа Група Україна – 5 травня;
- 1+1 media – 19 травня;
- Inter Media Group – 21 травня.
Виключення такої великої кількості каналів невідворотно призведе до масштабних змін у бізнес-процесах та структурі доходів, а також до втрати суттєвої частки абонентської бази. Це надзвичайно ускладнить або навіть унеможливить подальше відновлення статусу-кво Ланету та початку нового етапу співпраці. Разом з тим судові процеси, запущені зараз, та з'ясування в АМКУ можуть тривати місяцями або й роками, проте це не зупинить діяльність Мережі Ланет. У такому разі ми змушені будемо де-факто перегорнути чергову сторінку в історії ринку PayTV та приступати до побудови платного телебачення без олігархічних медіагруп.